Mercur retrogradează de aproximativ trei ori pe an, de aceea nu reprezintă ceva spectaculos această mişcare a lui. Ceea ce m-a determinat să scriu acest articol este faptul că el retrogradează când este aproape în opoziţie exactă cu Lilith, în 7 noiembrie, dar şi cu Jupiter, aspecte pe care le va relua în luna decembrie – când va forma un aspect exact, pe 17 – 18 decembrie. Am încercat să fac un istoric a acestui aspect, Mercur în exil şi retrograd în Săgetător, Jupiter retrograd şi în exil în Gemeni, aflate în recepţie mutuală, şi Jupiter conjunct cu Lilith şi am descoperit că a mai fost un astfel de aspect în 12-13 ianuarie 1978 şi în 28 decembrie 1716, în condiţiile în care am căutat aspectul între anii 1600 şi 2100. Imediat am încercat să observ ce s-a petrecut notabil în acei ani. Se poate spune că au fost ani cu mari frământări, cu cutremure puternice, în care s-au făcut schimbări majore la nivelul conducerilor din state, dar altfel nimic spectaculos. Pot spune că nici nu mă aşteptam la aşa ceva pentru că atât Mercur cât şi Lilith nu acţionează vizibil şi concret ci subtil. Singurele efecte concrete pot apare doar de la Jupiter.
Pentru a înţelege complet acest aspect cu o repetabilitate atât de stranie, ar fi bine să înţelegem semnificaţia planetelor. Pe Mercur, considerat în astrologie o planetă personală pentru că se află în interiorul orbitei Pământului, mulţi dintre noi îl tratăm cu superficialitate, poate şi datorită mişcării sale foarte rapide. De fapt la nivel subtil el reprezintă cunoaşterea, care se ridică deasupra impresiilor senzoriale, care atenţie, nu trebuie confundată cu înţelepciunea. Tot la nivel subtil, cuvintele cheie sunt compasiunea şi umplerea. Când vorbim despre nivelul subtil ne referim la Îngerul acestei planete, la felul cum acţionează el.
Compasiunea este total diferită faţă de milă şi ea este cea care ne dă posibilitatea de a-i ajuta pe cei din jur conştient, înţelegând în profunzime cauzele problemelor. Compasiunea se obţine numai dacă putem auzi cu sufletul, dacă comunicam corect, dacă avem înţelegere, ne folosim cunoaşterea şi în acest fel putem ajuta la vindecare.
Umplerea, este un cuvânt complet, care dacă avem imaginea corectă, ne vorbeşte despre o energie puternică, foarte importantă, specifică oamenilor. Când respirăm, aerul ne umple; când cunoaştem, cunoaşterea ne umple; când iubim, iubirea ne umple; când ne eliberăm, Dumnezeu ne umple.
În acest fel se poate spune că Îngerul planetei Mercur aduce capacitatea de vindecare prin compasiune, cunoaştere dăruire şi sacrificiu. El facilitează comunicarea cu lumea în care trăim şi ne conferă discernământ.
Felul în care Îngerul planetei Mercur acţionează îl găsim descris în mitologie sau chiar în astrologie sub denumirea de Hermes, Thot, Isis, Horus. Este fiul lui Zeus şi al Maiei, un copil cu o inteligenţă redutabilă foarte abil în mânuirea cuvintelor, el inventând lira fabricând-o dintr-o carapace de broască ţestoasă. Odată cu el se naşte alt fiu a lui Zeus, Apollo, care o are ca mamă pe Lete, dar care este recunoscut de Zeus ca legitim. Hermes gelos pe prerogativele fratelui său Apollo, îi fură o jumătate din cireada lui de vaci. Văzându-se în dificultate acesta apelează la Zeus, care-l somează pe Hermes să le înapoieze. Isteţ şi foarte abil, pentru a nu i înapoia nimic fratelui său, el improvizează primul sacrificiu din istoria omenirii. Astfel ia două animale ( dualitatea) le taie în 12 bucăţi ( zodiacul) absolut identice, în loc să le aducă ca şi sacrificiu către Dumnezeu, el le santifică pe toate şi le prepară pe toate pentru a fi consumate de oameni, o şmecherie prin care este imposibil de ştiut ce parte va reveni şi cui, în acelaşi timp el ferindu-se să se atingă de bucate. Sedus de inteligenţa Zeus îi propune un târg, să redea vitele fratelui său, dar să fie el păstorul. Pentru a se împăca cu Apollo, Hermes îi dăruieşte lira, astfel acesta devenind unul dintre zeii artelor. În schimb Hermes va avea acces în Olimp fiind mesagerul dintre zei şi oameni, între Cer, Lume şi Infernuri. În acest scop este înzestrat de Zeus cu aripioare la picioare dar şi la cască, permiţându-şi să călătorească mai repede ca vântul, reprezentând de aceea mişcarea, eficacitatea. Mai are un atribut important şi o reprezentare de valoare, caduceul cu cei doi şerpi, care semnifică triumful său asupra dualităţii, dar şi simbolul reconcilierii care ar trebui să existe în fiecare dintre noi, datorată dublei noastre calităţi, divină şi terestră.
Din altă perspectivă cei doi şerpi mai reprezintă inteligenţa şi conştiinţa, depinzând de inteligenţă să găsim calea de mijloc a concilierii.
Mercur este jucăuş şi înşelător, abil şi viclean, manipulând prin minciună şi vicleşug, triumfând întotdeauna. El încurcă situaţiile pentru a demonstra că le poate descurca cel mai bine, el creează dezordine pentru a câştiga, este stăpânul numerelor şi al măsurii, este artizanul propriu. Nu-i este interzis nici un domeniu, Mercur este mesagerul nostru şi de aceea suntem înzestraţi cu toate calităţile lui, putând să acceptăm jocul şi Legile Universului, în acest fel învingând inerţia Pământului. Datorită lui putem să ne detaşăm, să ne mişcăm cu abilitate şi graţie, să încetăm a crede în interdicţiile construite de minte.
Mercur poate fi asociat cu un copil isteţ, glumeţ şi ironic, este însoţitorul conştiinţei, echivalentul din geneza mitologică a celor doi fraţi gemeni tereştri Castor şi Pollux. El ghidează sufletul morţilor către împărăţia lui Hades ( Pluton), fără a fi judecător ci doar martor.
El guvernează semnele zodiacale Gemeni şi Fecioară, fiind în acelaşi timp aer şi pământ, asigurând relaţia dintre interior şi exterior, dintre eu şi lume, guvernând funcţia cheie a inteligenţei, fiind şi stăpânul sistemului nervos. Mercur parcurge permanent spaţiul dintre Berbec şi Fecioară, pentru a anima percepţiile conştiinţei. Când este pământ el animează schimbările legitime dintre pământeni, fiind zeul comerţului şi al marinarilor, zeul comunicării. Hermes nu se ataşează de nimic atunci când reprezintă, cerul, aerul, el ignoră legile zeilor şi oamenilor şi nu se bazează decât pe el însuşi. Din acest motiv se spune că el prezidează ceremoniile iniţiatice şi magice, reprezintă Adevărul, Realitatea fără limite, Beatitudinea. Mercur bulversează în noi universul saturnian al timpului şi cel jupiterian al spaţiului, prin mişcare sunt repuse în discuţie toate certitudinile, ataşamentele. Situat dincolo de dorinţă, Mercur vede, înţelege, acţionând ca fulgerul, înglobând totul.
Lilith, reprezintă un punct virtual, din punct de vedere astrologic, este aşa cum spun unii care se pare că au şi vazut-o, Luna Neagră a pământului – până la urmă de ce nu dacă există şi Soarele Negru. Căci comportamentul ei este invizibil şi nesesizabil, că ţine de subconşitent şi inconştient asta cu siguranţă, zic eu, este aşa. În primul rând aş sugera cuvântul provocare, apoi cuvântul razvrătire şi al treilea tentaţie. Cred că în acest fel Mercur şi Lilith în opoziţie vor funcţiona. Lilith, care după opinia mea este puternică în orice zodie, pentru că nu poate exista ceva care să nu genereze frica şi implicit provocarea, răzvrătirea sau tentaţia, în semnul Gemenilor, semn de domiciliu al lui Mercur, va provoca exact ce trebuie, pentru că nu-i aşa are cheile pe mână. Deci, calomnia, minciuna, manipularea pe de-po parte ca şi ”calităţi umane”, pe de altă parte cinismul cu haina lucidităţii, dezvăluirea ca provocare şi diversiune, distragerea atenţiei şi defocalizarea ca atitudine generală.
Apoi Mercur este răspunzător de mişcare, de mişcarea banilor, de mişcarea vântului şi a pământului să nu uităm că este gardianul trupelor pământului, de adaptabilitatea corpului fizic, realitatea lucrurilor, datorată inteligenţei şi mentalului. Fiind retrograd şi în exil, cum vor funcţiona toate acestea? Vor funcţiona? Vor funcţiona invers? Să nu uităm că Mercur este viclean, abil şi isteţ, dar în exil poate deveni altfel, sau pur şi simplu nu poate fi aşa pentru că este retrograd? Conştiinţa noastră nu va mai funcţiona, ne vom schimba valorile sau ne vor fi schimbate? Poate că dispersia ar fi cuvântul? Lilith cu siguranţa se va opune oricărei acţiuni mercuriene, punându-ne în dificultate pe noi cât şi situaţiile. Este un joc, un joc greu încercat, imposibil de înţeles în profunzime, pentru că noi suntem pionii, şi fiind implicaţi vom fi preocupaţi să facem, să acţionăm. Dar, cum spune poetul: ce-i mîna pe ei la luptă?!
Aici intervine rolul lui Jupiter, în exil, retrograd, deci în aceiaşi postură cu Mercur, se spune că el fixează fiecăruia locul său în lume, pentru a-şi îndeplini cât mai bine rolul social, contribuind astfel la dezvoltarea societăţii. Jupitereste responsabil cu ceea ce buddhiştii şi hinduşii numesc Dharma: experienţa clipei prezente, aici şi acum, în mediul fixat de propriul destin, adică propria karma. El se căsătoreşte cu Themis (echilibrul, justiţia) şi cu Mnemosyne (memoria). Una cunoaşte viitorul prestabilit, alta îşi aminteşte trecutul pe care‑l cânta ca pe un etern prezent. Astfel, prin această dublă alianţă Zeus – Jupiterse unifică dimensiunile spaţio-temporale (conştiinţa continuităţii karmice).Ciclopii îi sunt prieteni şi de aceea îi oferă atributul lor: ochiul aflat în mijlocul frunţii prin care se percepe realitatea. Prin acest ochi poate fi observat orice iese în afara legii, dar nu putem întreba ce lege poate să impună cel pe care grecii l-au desemnat ca fiind un uzurpator. Jupiter – Zeus, este cel mai contestat erou legendar, care ne-a contrariat şi revololtat, în copilărie, citind Legendele Olimpului. Ca o parenteză, dar dacă fiecare se află la locul său, atunci dorinţele nu-şi mai au sensul şi noi funcţionăm conform legilor divine, fără a fi îndepărtaţi de realitate de frustrările noastre şi fără a mai putea fi manipulaţi de Lilith. Jupiter are rolul de a ne face să înţelegem karma şi să acţionăm conform dharmei, în acest fel, nimeni şi nimic, atunci avem înţelepciunea jupiteriană, atunci îneţelegem că nu există puterea pe care o căutăm ci că puterea este în noi. Jupiter retrograd , în exil, aliat cu Lilith şi în opoziţie cu Mercur, ne aduce în faţa ochilor taote ”contractele” nerespectate, pentru a ne provoca. Depinde de noi dacă recunoaştem sau nu dacă ne propunem un nou contract de reparare şi de acceptare.
Toate acestea se transpun şi la nivelul superior, referindu-se la societate, dar şi la planul spiritual. Tot ceea ce societatea ar fi trebuit să facă şi nu a făcut va fi dezvăluit cu duritate, pentru a se restructura societatea, de aceea cred că toate instrumentele puterii vor fi puse în dificultate. În plan spiritual, cred că este o luptă definitivă dintre BINE şi RĂU, nu este un eufemism, ci o constatare, chiar dacă această luptă este de când lumea. Acum s-a ajuns la un apogeu, adică se impune o schimbare a raportului de forţe.
Bun şi ce vai ieşi din toate aceste războaie nevăzute de care nu suntem conştienţi? Cred că în primul rând se va dezvolta conştiinţa, aici va fi un prim criteriu de selecţie, apoi, respectul şi credinţa, chiar dacă pentru acesatea toate au loc furtuni cumplite, uragane, cutermure şi lupte.